Zo verandert de BPM in 2018

Zoals u gewend bent zorgen wij begin van het jaar voor een overzicht van de actuele gegevens met betrekking tot de BPM tarieven en berekeningen voor het komende jaar. Met ingang van 2018 verandert er weer een en ander, de meest actuele informatie hierover treft u onderstaand aan.

Wilt u meer weten of heeft u een specifieke vraag? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

BPM berekenen 2018

We kunnen de BPM wijzigingen 2018 als volgt samenvatten. De volledige tabellen met tarieven en grenswaarden voor de berekening treft u hier onder aan.

  • Het basistarief van de BPM is vorig jaar omhoog gegaan van € 175,- naar € 353,-. Deze zogenaamde vaste voet geldt ook voor 2018
  • De hoogte van de BPM blijft afhankelijk van de CO2 uitstoot, verdeeld over 5 tariefschijven
  • De BPM tarieven in de verschillende tariefschijven blijven in 2018 hetzelfde
  • De tariefschijven worden wel aangescherpt, waardoor auto’s eerder in een hoger tariefschijf terecht komen
  • Voor diesels geldt een dieseltoeslag vanaf een CO2 uitstoot van 63 gr/km
  • Volledig elektrische auto’s met een CO2 uitstoot van 0 gr/km blijven vrijgesteld van BPM.
  • Het basistarief van € 353,- is in 2018 niet van toepassing voor PHEV’s (plug-in hybride auto’s). Voor dit soort auto’s geldt een aparte tabel met 3 tariefschrijven en andere BPM tarieven.

In de praktijk betekent dit dat vrijwel alle nieuwe auto’s ook in 2018 weer duurder worden. Afgaand op de laatste jaren was dit te verwachten. Gevolg is dat steeds meer mensen de import van een auto als beter en goedkoper alternatief zien.

BPM cijfers 2018: Benzine en Diesel

Diesel: Naast de CO2 toeslag wordt er een “dieseltoeslag” berekend; deze bedraagt € 87,38 per gram bij een CO2 uitstoot hoger dan 63 gram/km.

BPM cijfers 2018: Hybride

Hybride-Diesel: Naast de CO2 toeslag wordt er een “dieseltoeslag” berekend; deze bedraagt € 87,38 per gram bij een CO2 uitstoot hoger dan 63 gram/km.

Auto van voor 2018?

Betreft het een auto van voor 2018? Dan geldt hiervoor dat ook in 2018 nog steeds de historische BPM als uitgangspunt mag worden genomen bij de BPM-berekening, de auto wordt dus niet duurder!

tip! Het is toegestaan om de laagste BPM-waarde uit de periode van eerste toelating tot heden te hanteren. Dit kan voor specifieke voertuigen een aantrekkelijk voordeel opleveren.

Wat betekent de BPM verhoging in 2018 voor een importauto?

Ook als u in het buitenland in 2018 een nieuwe auto koopt, heeft u te maken met deze BPM verhoging. Tenzij u kiest voor een jong gebruikte auto! 

Koopt u bijvoorbeeld een auto met een eerste toelating in 2016, dan mag bij import gebruik worden gemaakt van de BPM regels die toen van kracht waren. Ook al wordt de auto pas in 2018 geïmporteerd. Op deze manier wordt het prijsverschil tussen een volledig nieuw auto en een jong gebruikte alleen maar groter.

Bezoekadres Vitex Raalte

Vrieswijk 3a
8103 PB  Raalte