De overgang van NEDC naar WLTP komt steeds dichterbij, maar hiermee doemen ook de onduidelijkheden op. Wat zijn nou precies de gevolgen voor BPM?

 

Wat is het verschil tussen WLTP en NEDC?

Vanaf 1 september 2018 zullen alle nieuw geproduceerde auto’s getest worden volgens de Europese WLTP-test. Deze is een stuk strenger bij het vaststellen van het officiële brandstofverbruik en de emissies van nieuwe auto’s dan de bestaande NEDC-testcyclus.

De WLTP komt in veel gevallen uit op een fors hogere CO2 uitstoot.

 

Hoe wordt de BPM berekend van een WLTP-auto?

Volgens de huidige BPM-wetgeving wordt de BPM berekend op basis van de NEDC CO2-waarde van een auto. Voormalig staatssecretaris Wiebes heeft eerder gezegd dat de overgang van de NEDC naar de WLTP “budgetneutraal” plaats zou gaan vinden.

Budgetneutraal kan inhouden:

  • De WLTP waarde terugrekenen naar de “oude” NEDC waarde
  • De CO2 tabel aanpassen (lagere heffing/bedrag per gram)
  • Grenswaarden in de CO2 tabel wijzigen

Het is op dit moment echter nog niet duidelijk of de wijziging daadwerkelijk “budgetneutraal” (en zo ja, op welke wijze) gaat worden  doorgevoerd.

Het terugrekenen van de WLTP waarde naar de “herrekende NEDC” waarde gebeurt via een rekentool, de CO2MPAS. Vooralsnog lijkt het erop (bij voertuigen waar de “herrekende NEDC waarde” op de voertuigdocumenten staat vermeld) dat de “herrekende NEDC waarde” hoger uitvalt dan de oude NEDC waarde.

 

Wat zijn de gevolgen voor import-auto’s?

Op dit moment zijn de gevolgen nog niet bekend en zullen alle voertuigen op basis van de NEDC of  herrekende NEDC waarden worden berekend (huidige CO2 tabel).

Voorbeeld
Recent hebben we voor een auto (merk X, type Y, 1e toelating maart 2018) een BPM berekening gemaakt. Volgens de buitenlandse kentekenbrief en CVO zijn dit de emissiewaardes (CO2 gecombineerd) van deze auto:

CO2 NEDC :  107 (bruto BPM € 7.172)
CO2 WLTP :  144 (bruto BPM € 15.548 (berekend op basis huidige CO2 tabel)
CO2 herrekende NEDC : 135 (bruto BPM € 13.511)

Zoals u ziet zijn de verschillen (erg) groot.

 

Wat doen wij?

Samen met onze fiscaal jurist volgen wij de komende wijzigingen met betrekking tot de NEDC en WLTP testmethode op de voet en zullen wij – binnen de wettelijke kaders – de BPM zo gunstig mogelijk blijven berekenen.

Zodra er meer bekend wordt, zullen wij u hierover uiteraard informeren.

 

tip; schrijf u onderstaand in voor onze nieuwsbrief, dan blijft u automatisch op de hoogte
(geen zorgen, we sturen u slechts enkele malen per jaar een nieuwsbrief en u kunt altijd weer uitschrijven)

Bezoekadres Vitex Raalte

Vrieswijk 3a
8103 PB  Raalte